Tekst en foto’s Gerrit Brand
Eelde, 9 oktober ’17. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft toestemming gegeven om met drones te vliegen in het (gecontroleerde) luchtruim van Groningen Airport Eelde. Daar kan DroneHub GAE zoals de organisatie heet die is opgetuigd door organisaties, overheden en de luchthaven officieel van start om van Eelde de eerste Europese testlocatie te maken voor de volledige integratie van drones in het reguliere vliegverkeer. Op een persconferentie op de luchthaven gaven havenmeester Onno de Jong en de Drentse gedeputeerde van EZ, Henk Brink, uitleg over de nieuwe ontwikkelingen. Over de economische spin-off valt nog niet veel te zeggen, maar dat de toekomst voor drones er positief uitziet mag duidelijk zijn. Groningen Airport Eelde is dan ook blij aan de basis te staan van deze ontwikkelingen.
Voor de duidelijkheid, dit betekent niet dat hiermee het vliegen met drones in gebieden die tot nu toe wettelijk niet toegankelijk waren wél is toegestaan. De toestemming houdt in dat in het zogenaamd gecontroleerde luchtruim van Groningen Airport Eelde geëxperimenteerd mag worden met drones, uiteraard in samenwerking met de verkeersleiding op Eelde.
Gecontrolleerd veld
Ook op andere plekken als bijvoorbeeld Twente Airport is een ontwikkel-, opleidings-, en testcentrum voor drones, maar Twente is een zogenaamd groen veld, heeft dus geen luchtverkeersleiding. Het bijzondere aan de DroneHub GAE is dat er op Eelde dus een samenwerking ontstaat met de Luchtverkeersleiding Nederland. Het luchtruim bij Eelde is ideaal voor innovatie en ontwikkelingen, want er is voldoende ruimte, althans op dit moment.
Wat is DroneHub GAE?
DroneHub GAE is hét kennis-, innovatie- en ontwikkelcentrum voor drones met civiele toepassingen. Allerlei soorten ‘payloads’ en sensoren maken deel uit van de technische en praktische toepassingsdoeleinden. Op Eelde werd al enige tijd gewerkt aan een test- trainingslocatie voor drones. Deze kan nu verder worden ontwikkeld.
In de DroneHub GAE werken bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen om drone-business te ontwikkelen, te faciliteren en om innovatieve oplossingen te onderzoeken op het gebied van drones. Daarbij worden actief verbindingen en crossovers gemaakt om de ontstane nieuwe economie rondom drones aan te jagen en te versnellen. Doel is belemmeringen voor drone-toepassingen weg te nemen, waardoor werkgelegenheid wordt gecreëerd in ‘start ups’ en ‘scale ups’. Partijen die dit initiatief kunnen versterken, zijn overigens van harte welkom.
Veiligheid voorop
Natuurlijk zijn er mensen die zich zorgen maken. Gaan we nu last krijgen van drones in plaats van van vliegtuigen vragen sommigen zich af. Onno de Jong kan omwonenden geruststellen. ‘Het gaat om experimenten met drones. De eerste vluchten worden pas in 2018 verwacht en dat zal eerst gewoon op het luchthaventerrein zijn. Wat de veiligheid betreft, wordt er volgens De Jong alleen gevlogen door gebrevetteerde piloten en professionele drone-operators die met goedgekeurde drones vliegen. Veiligheid staat voorop.’
De toepassingen voor drones zijn velerlei. Te denken valt aan gebruik in geval er snel medische hulp nodig is. Ze kunnen medicijnen brengen of zelfs medische apparatuur. Zo zullen er van en naar Schiermonnikoog testvluchten gehouden gaan worden met levering van medicijnen. Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld pakketvervoer, vogelverjaging of inspecties van vliegtuigen, windmolens en andere grote objecten.