Controverse over toekomst Groningen Airport Eelde
6 nov. 13. Enkele dagen nadat Groningen Airport Eelde haar strategisch toekomstplan aan de aandeelhouders aanbood kwam de Noordelijke Rekenkamer met een zeer somber toekomstperspectief op de proppen. Volgens directeur Marco van de Kreeke lijkt het wel of het rapport van de Noordelijke Rekenkamer politiek gemotiveerd is. Dat rapport staat namelijk bijna lijnrecht tegenover het toekomstscenario van de luchthaven zelf. Maar beide rapporten gaan dan ook uit van verschillende analyses.
Terwijl de luchthaven optimistisch is en vooruit wil, bestaat het gevaar dat de doemdenkers op basis van het rapport van de Noordelijke Rekenkamer juist de rem op de ontwikkelingen zet. Groningen Airport Eelde zou weinig toekomst hebben vanwege het dunbevolkte achterland maar ook omdat de rijksoverheid ervoor heeft gekozen de luchthavens Eindhoven en Lelystad verder te ontwikkelen voor de verkeersluchtvaart ten nadele van Eelde. ‘Maar,’ merkt Van de Kreeke fijntjes op, ‘het is niet zo dat luchthaven Lelystad van vandaag op morgen klaar is om als overloop voor Schiphol te fungeren. Dat kan wel tien jaar duren. Het kan toch niet zo zijn dat wij daarom maar niet verder gaan met het ontwikkelen van onze luchthaven. De wereld verandert constant. Je weet niet hoe de noordelijke markt en economie er over tien jaar uitziet. We moeten dus verder en dat is de reden waarom wij onze toekomstvisie hebben gepresenteerd.’ Onderzoek Noordelijke Rekenkamer
De Noordelijke Rekenkamer baseert haar uitspraken over de marktkansen en toekomstige rentabiliteit van Groningen Airport Eelde op een onderzoek van de Stichting Economisch Onderzoek (SEO). De Noordelijke Rekenkamer constateert dat de regionaal-economische effecten van de luchthaven beperkt zijn en beveelt de provincies aan om een maatschappelijke kosten-batenanalyse voor de luchthaven te laten uitvoeren. Maatschappelijk belang van luchthaven aangetoond
Recent is onderzoek verricht naar de economische betekenis van Groningen Airport Eelde voor Noord-Nederland door de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. In dit onderzoek is een aanzet gegeven tot een maatschappelijke kosten-baten analyse. Prof.dr. J.P. (Paul) Elhorst concludeert dat zelfs in het 'slechtst denkbare scenario van SEO het maatschappelijk belang van GAE voor Noord-Nederland wordt aangetoond’. Het volledige rapport kunt u hier downloaden. Randstedelijk beeld “dunbevolkt achterland” misplaatst
Het sombere toekomstperspectief dat de Rekenkamer in haar rapport schetst is gebaseerd op “een dunbevolkt achterland en nabije concurrenten”. Prof.dr. Elhorst waarschuwt voor ‘reverse wishful thinking’: ambities naar beneden bijstellen uit angst voor concurrentie. Met de realisatie van de baanverlenging in 2013 zijn de voorwaarden geschapen voor verdere groei van het luchtverkeer. Groningen Airport Eelde heeft vorige week haar strategisch plan aan haar aandeelhouders aangeboden. Dit plan bevat een gedetailleerd onderzoek naar het marktgebied van de luchthaven. Hiermee wordt aangetoond dat het Randstedelijke beeld van een “dunbevolkt achterland” misplaatst is. Noord-Nederland is met 2,3 miljoen vliegreizen per jaar een Europese regio die qua bevolkingsdichtheid en regionaal inkomen een interessante markt vormt voor luchtverbindingen. Groningen Airport Eelde focust op deze kansen en op groei. De luchthaven wil zich in de komende jaren ontwikkelen tot een belangrijke schakel in de internationale bereikbaarheid van Noord-Nederland. Het volledige plan kunt u via deze link downloaden. |