TaartVueling - Jos Hillen, Directeur Groningen Airport Eelde en Machiel Troost, countrymanager Beneluxe Vueling.
Datum: 28 april 2012
Op zaterdagmiddag 28 april is de eerste rechtstreekse vlucht vanuit Barcelona geland op Groningen Airport Eelde. De vlucht werd feestelijk onthaald met een ereboog op het platform. Van de eerste vlucht werd goed gebruik gemaakt. Het eerste uitgaande toestel was voor 85% gevuld.
De eerste vlucht werd ook nog eens ‘opgehaald’ door een groep ambassadeurs uit het Noorden die de avond ervoor al waren afgereisd naar Barcelona. De groep bestond onder andere uit vertegenwoordigers van VNO-NCW, MKB, KvK, SBE, de drie Marketingorganisaties uit Groningen, Drenthe en Friesland en prominente ondernemers uit de Noordelijke reiswereld. De ambassadeurs werden welkom geheten met een rode loper en een speciale Vuelingtaart.
Nieuwe verbinding aantrekkelijk voor vakantiegangers en zakelijk reizigers.
De route wordt uitgevoerd op dinsdag en zaterdag. Vanaf 28 juni tot en met 13 september zal ook de donderdag hier nog aan toe worden gevoegd. Dit maakt deze nieuwe bestemming geschikt voor zakelijke reizigers, liefhebbers van city trips en voor een strandvakantie aan de Costa Brava. Vueling zal vanaf Groningen naar El Prat Airport in Barcelona vliegen. Dit is de internationale luchthaven in Barcelona, gelegen aan de rand van de stad, met snelle verbindingen naar de binnenstad. Losse tickets zijn te boeken op www.vueling.com vanaf €39,99 enkele reis (inclusief luchthavenbelasting en toeslagen) Pakketreizen kunnen onder andere worden geboekt bij Sunweb, Holland International, Oad, Sunair en de Jong Intra. Ook de eerste rit van de Airportliner werd gevierd Vanaf 28 april 2012 verbindt
ook de Airportliner Assen en Groningen rechtstreeks en snel met de luchthaven.
De ritten worden aansluitend (aankomst en vertrek) op de vluchten van Vueling en Ryanair uitgevoerd. Op www.airportliner.nl vinden reizigers de dienstregeling. Een kaartje kost 5 euro en koop je in de bus.
Groningen Airport Eelde verwelkomt eerste glijvlucht
Op vrijdag 17 februari vond op Groningen Airport Eelde de eerste glijvlucht plaats, ook wel Continuous Descent Approach (CDA) genoemd. De vlucht werd uitgevoerd door een toestel van transavia.com.
Een CDA is een landingsprocedure waarbij de vliegtuigen in een glijvlucht de luchthaven naderen. Een glijvlucht is beter voor het milieu dan de huidige procedure waarbij toestellen stapsgewijs dalen tot het punt waar de eindnadering wordt ingezet. Bij de glijvluchtprocedure hoeven toestellen minder horizontaal te vliegen, wat brandstof scheelt. De procedure is bovendien aanmerkelijk stiller doordat kleppen in een later stadium worden gebruikt en de nadering met minder motorvermogen kan worden uitgevoerd.. Bovendien vliegt het toestel gemiddeld hoger. Groningen Airport Eelde is de eerste regionale luchthaven in Nederland waar dergelijke naderingen mogelijk zijn.
Duurzaam initiatief
Het mogelijk maken van glijvluchten is een initiatief van de luchthaven binnen het samenwerkingsverband Green Sustainable Airports. transavia.com en LVNL werkten beide mee aan de totstandkoming van deze procedure. Alle betrokken partijen zien het als hun verantwoordelijkheid om hinder in de omgeving en voor het milieu zo veel mogelijk te beperken.
40% geluidsreductie
Dat glijvluchten hun duurzame status waar kunnen gaan maken, blijkt uit een studie uitgevoerd door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratium (NLR). In de studie werden de voordelen van glijvluchten bepaald voor types passagiersvliegtuigen die het meest voorkomen op Groningen Airport Eelde. Hieruit kwam naar voren dat geluidshinder tot 40% kan worden beperkt. Het brandstofverbruik kan tot 7% worden verminderd. Dit betekent niet alleen minder CO2 uitstoot, maar ook een fikse kostenbesparing. transavia.com is één van de eerste maatschappijen die actief van deze nieuwe naderingsprocedure gebruik gaat maken. Groningen Airport Eelde zal daarnaast ook alle andere gebruikers van de luchthaven stimuleren om zoveel mogelijk op deze duurzame manier te gaan naderen.
Foto’s K. van Zonneveld
Een CDA is een landingsprocedure waarbij de vliegtuigen in een glijvlucht de luchthaven naderen. Een glijvlucht is beter voor het milieu dan de huidige procedure waarbij toestellen stapsgewijs dalen tot het punt waar de eindnadering wordt ingezet. Bij de glijvluchtprocedure hoeven toestellen minder horizontaal te vliegen, wat brandstof scheelt. De procedure is bovendien aanmerkelijk stiller doordat kleppen in een later stadium worden gebruikt en de nadering met minder motorvermogen kan worden uitgevoerd.. Bovendien vliegt het toestel gemiddeld hoger. Groningen Airport Eelde is de eerste regionale luchthaven in Nederland waar dergelijke naderingen mogelijk zijn.
Duurzaam initiatief
Het mogelijk maken van glijvluchten is een initiatief van de luchthaven binnen het samenwerkingsverband Green Sustainable Airports. transavia.com en LVNL werkten beide mee aan de totstandkoming van deze procedure. Alle betrokken partijen zien het als hun verantwoordelijkheid om hinder in de omgeving en voor het milieu zo veel mogelijk te beperken.
40% geluidsreductie
Dat glijvluchten hun duurzame status waar kunnen gaan maken, blijkt uit een studie uitgevoerd door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratium (NLR). In de studie werden de voordelen van glijvluchten bepaald voor types passagiersvliegtuigen die het meest voorkomen op Groningen Airport Eelde. Hieruit kwam naar voren dat geluidshinder tot 40% kan worden beperkt. Het brandstofverbruik kan tot 7% worden verminderd. Dit betekent niet alleen minder CO2 uitstoot, maar ook een fikse kostenbesparing. transavia.com is één van de eerste maatschappijen die actief van deze nieuwe naderingsprocedure gebruik gaat maken. Groningen Airport Eelde zal daarnaast ook alle andere gebruikers van de luchthaven stimuleren om zoveel mogelijk op deze duurzame manier te gaan naderen.
Foto’s K. van Zonneveld