Baanverlenging vliegveld Eelde moet ook impuls voor Fryslân zijn Het verlengen van de baan van Groningen Airport Eelde moet de noordelijke economie een impuls geven. Friese exportbedrijven en het toerisme op de wadden kunnen profiteren.
Van het Friesch Dagblad,Peter Halbersma
Leeuwarden | Daarop rekenen althans de Kamer van Koophandel Noord, de luchthaven en het noordelijke midden- en kleinbedrijf. Gisteren verwierp de Raad van State het laatste beroep tegen de baanverlenging. Na 35 jaar komt daarmee een einde aan de procedure voor uitbreiding van ‘vliegveld Eelde’.De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) vocht jarenlang tegen het project. Ze vindt dat de Europese Commissie niet juist is geïnformeerd over staatssteun ter waarde van achttien miljoen euro, de baanverlenging niet financieel haalbaar is, de nut en noodzaak van uitbreiding niet is aangetoond en natuurwaarden zullen worden aangetast. De Raad van State oordeelde anders. Hoger beroep is niet meer mogelijk.Met de baanverlenging kunnen grotere vliegtuigen opstijgen en landen. Met een 1800 meter baan kan, vanwege het gewicht, slechts brandstof meegenomen worden voor een vlucht van twee uur. Nu er een baan van 2500 meter komt, zijn vliegafstanden van vierenhalf uur mogelijk. ,,Dan kun je ook naar de Canarische eilanden en Griekenland zonder tussenstop”, zegt directeur Jos Hillen van de luchthaven. Dat maakt het aantrekkelijker voor budgetmaatschappijen als Transavia en Ryanair om Eelde als basis te gaan gebruiken.De baanverlenging moet april 2013 klaar zijn en kost de overheid ruim twintig miljoen euro.
Met de toestemming van de Raad van State zijn ook nieuwe geluidszones rondom het vliegveld vastgesteld en mag de luchthaven om half zeven ’s ochtends al open.De luchthavendirecteur is ambitieus. ,,We willen in 2020 naar vijfhonderd- tot zeshonderdduizend passagiers. We vergelijken ons met vliegveld Eindhoven dat tien jaar geleden net zo klein was en na uitbreiding nu ruim 2,5 miljoen passagiers vervoert”, zegt Hillen. Eelde verwerkte in 2011 148.850 reizigers, van wie ruim 27.000 Friezen. Het afgelopen decennia eindigde het vliegveld wel steevast in de rode cijfers.Met ruim een half miljoen passagiers in 2020 wil de luchthaven dan ook zwarte cijfers schrijven. Aandeelhouders provincies Groningen en Drenthe en drie gemeenten hoeven in de tussentijd geen extra kapitaal toe te schuiven, verwacht Hillen. Critici zeggen dat het noordelijke achterland te dunbevolkt is voor een rendabel vliegveld. Budgetmaatschappijen willen daarnaast het onderste uit de kan, en de luchthavendirecteur wacht daarom pittige onderhandelingen voor een goede prijs.Impuls
De Kamer van Koophandel Noord verwacht dat vele noorderlingen gebruik gaan maken van het vliegveld als het aantal Europese bestemmingen is uitgebreid. ,,Veel Friezen kiezen nu voor Schiphol of een goedkope vlucht vanaf Bremen. Als je straks uit Drachten in 25 minuten, zonder files, op het vliegveld bent en je auto makkelijk parkeert, dan is dat toch prettig”, zegt Evert Wind, adviseur bij de Kamer van Koophandel.Op dit moment zitten in de vliegtuigen die in Eelde landen vooral passagiers uit Fryslân, Groningen en Drenthe. Volgens Wind biedt de baanverlenging kansen voor Europees toerisme. ,,De Waddenzee kan daar als Werelderfgoed van profiteren. Spanjaarden zouden voor korte- en middellange vakanties hierheen moeten komen”, zegt Wind. Toerisme is nu goed voor 10 procent van de economie in Noord-Nederland. ,,En instituten als Wetsus, de Rijksuniversiteit Groningen en de Gasunie kunnen internationale contacten makkelijker ontvangen.”Vliegveldmedewerkers verwerken op vliegveld Groningen Airport Eelde de bagage van passagiers.