Update Procedure Baanverlenging
Op dit moment zijn de meeste voorbereidingen voor de baanverlenging getroffen; zo is de financiering is rond, de aanbesteding is afgrond en ook het bestemmingsplan is door de gemeente Tynaarlo vastgesteld . Zodra de Raad van State groen licht geeft, kan het project van start. Naar verwachting zal er voor de zomer een uitspraak komen. De luchthaven zou, na een positieve uitspraak, dan in het vierde kwartaal van 2011 kunnen starten met de baanverlenging. |
Natuurcompensatie baanverlening gestart
Groningen Airport Eelde is inmiddels gestart met het aanplanten van bomen rondom de luchthaven. De nieuwe aanplant compenseert de bomen die in de toekomst zullen verdwijnen als de baan wordt verlengd. Het ontwerp voor compensatie is een onderdeel van het totale ontwerp van aannemerscombinatie Combinatie DuraVermeer-Imtech (PASE) die de baan, na een positieve uitspraak van de Raad van State, zal verlengen.
Het plan voor de nieuwe aanplant is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Groningen Airport Eelde, ingenieursbureau DHV, de gemeente Tynaarlo, de Universiteit Wageningen en hoveniersbedrijf Eijkelboom. De natuurcompensatie zal plaatsvinden ten noorden en ten zuiden van de start- en landingsbaan. Het totale compensatiegebied beslaat circa 7 hectare grond. Naast de aanplant van bomen zijn in het ontwerp ook ruimtes open gelaten. Deze ruimtes worden benut voor onder andere een wandelpad, een bijenhotel en voor het behoud van uitzicht op historische bebouwing in de omgeving. Daarnaast is in de plannen ook rekening gehouden met een zo optimaal mogelijke infrastructuur voor de vleermuizen.
Duurzaamheid
Bij de natuurcompensatie worden alleen Nederlandse bomen gebruikt deels met regionaal genmateriaal om de authenticiteit van de omgeving te waarborgen. Daarnaast bezit het overgrote deel van deze bomen de duurzame eigenschap dat zij extra NOx, fijnstof en CO2 afvangen. Iets dat past binnen het totale ontwerp van de baanverlenging waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Zo zal onder andere de verlengde landingsbaan worden voorzien van een milieuvriendelijke toplaag (SMA-plus). Ook zal voor het ophogen van de baan geen zand, maar bodemas uit een recyclinginstallatie worden gebruikt. De luchthaven onderstreept daarmee haar internationale ambities als groene 'Sustainable Airport'.
Het plan voor de nieuwe aanplant is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Groningen Airport Eelde, ingenieursbureau DHV, de gemeente Tynaarlo, de Universiteit Wageningen en hoveniersbedrijf Eijkelboom. De natuurcompensatie zal plaatsvinden ten noorden en ten zuiden van de start- en landingsbaan. Het totale compensatiegebied beslaat circa 7 hectare grond. Naast de aanplant van bomen zijn in het ontwerp ook ruimtes open gelaten. Deze ruimtes worden benut voor onder andere een wandelpad, een bijenhotel en voor het behoud van uitzicht op historische bebouwing in de omgeving. Daarnaast is in de plannen ook rekening gehouden met een zo optimaal mogelijke infrastructuur voor de vleermuizen.
Duurzaamheid
Bij de natuurcompensatie worden alleen Nederlandse bomen gebruikt deels met regionaal genmateriaal om de authenticiteit van de omgeving te waarborgen. Daarnaast bezit het overgrote deel van deze bomen de duurzame eigenschap dat zij extra NOx, fijnstof en CO2 afvangen. Iets dat past binnen het totale ontwerp van de baanverlenging waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Zo zal onder andere de verlengde landingsbaan worden voorzien van een milieuvriendelijke toplaag (SMA-plus). Ook zal voor het ophogen van de baan geen zand, maar bodemas uit een recyclinginstallatie worden gebruikt. De luchthaven onderstreept daarmee haar internationale ambities als groene 'Sustainable Airport'.
Belangstelling voor luchthaven onder ‘vrienden’ nog steeds groot
Hoewel het allemaal lang duurt met de baanverlenging hebben de ‘vrienden’ de moed nog lang niet opgegeven. Uit de enquête die onlangs gehouden werd onder de donateurs blijkt dat de belangstelling voor de luchthaven en luchtvaart in het algemeen groot is.
Een aantal zaken valt op. Wat betreft de nieuwsbrief per email. Daarvan zegt ca. de helft van de mensen dat ze de nieuwbrief wel per email willen ontvangen. Er is dus nog een groot aantal mensen dat de nieuwsbrief liever op papier heeft. Bij deze.
Dan de vraag wat u van de VGAE verwacht. Welke activiteiten moet het bestuur voor u ontplooien? Het zal duidelijk zijn dat de doelstelling van de VGAE in brede zin is het creëren van draagvlak voor de luchthaven in de regio.
· Uit de enquête blijkt dat u graag ziet dat wij als bestuur ons richten op het verschaffen van objectieve informatie over ontwikkelingen op de luchthaven, de baanverlenging, financiële aspecten, de klachtenlijn, maar je daarbij niet op de kop laten zitten door "not in my backyard"-klagers, omdat iedereen in de maatschappij iets moet dragen (bijvoorbeeld de nabijheid van een school, een spoorlijn of een vliegveld; het hoort er nu eenmaal bij). Ga door op de ingeslagen weg, wordt vaak gesteld.
· het bevorderen van het draagvlak bij de bevolking van Groningen, Friesland en Drenthe voor een positieve ontwikkeling bij GAE ook op langere termijn door middel van een positieve uitstraling;
· vaart zetten achter beslissing baanverlenging en bijdrage leveren aan overleg in Brussel;
· bundeling krachten noordelijke belangengroepen voor baanverlenging;
· het opkomen voor de economische belangen van de regio bij een positieve ontwikkeling op de luchthaven;
· het stimuleren dat gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten op de luchthaven, zowel voor toeristen als voor zakelijk verkeer;
· belangenbehartiging voor de kleine luchtvaart;
· informatieverstrekking over ontwikkelingen bij andere luchthavens;
· de organisatie van excursies naar binnen - en buitenlandse luchthavens;
· meedenken met - en overleg over organisatie stedenreizen naar bijvoorbeeld Barcelona, Rome, Venetië, Berlijn etc. met touroperators zoals de firma Borgeld;
· GAE meer bezoekersvriendelijk maken en streven naar aanleg van een dakterras met uitzicht op de luchthaven;
· inzetten voor het realiseren van een volgend vliegfeest op GAE;
· ook na de baanverlenging positief betrokken blijven bij GAE.
Een aantal zaken valt op. Wat betreft de nieuwsbrief per email. Daarvan zegt ca. de helft van de mensen dat ze de nieuwbrief wel per email willen ontvangen. Er is dus nog een groot aantal mensen dat de nieuwsbrief liever op papier heeft. Bij deze.
Dan de vraag wat u van de VGAE verwacht. Welke activiteiten moet het bestuur voor u ontplooien? Het zal duidelijk zijn dat de doelstelling van de VGAE in brede zin is het creëren van draagvlak voor de luchthaven in de regio.
· Uit de enquête blijkt dat u graag ziet dat wij als bestuur ons richten op het verschaffen van objectieve informatie over ontwikkelingen op de luchthaven, de baanverlenging, financiële aspecten, de klachtenlijn, maar je daarbij niet op de kop laten zitten door "not in my backyard"-klagers, omdat iedereen in de maatschappij iets moet dragen (bijvoorbeeld de nabijheid van een school, een spoorlijn of een vliegveld; het hoort er nu eenmaal bij). Ga door op de ingeslagen weg, wordt vaak gesteld.
· het bevorderen van het draagvlak bij de bevolking van Groningen, Friesland en Drenthe voor een positieve ontwikkeling bij GAE ook op langere termijn door middel van een positieve uitstraling;
· vaart zetten achter beslissing baanverlenging en bijdrage leveren aan overleg in Brussel;
· bundeling krachten noordelijke belangengroepen voor baanverlenging;
· het opkomen voor de economische belangen van de regio bij een positieve ontwikkeling op de luchthaven;
· het stimuleren dat gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten op de luchthaven, zowel voor toeristen als voor zakelijk verkeer;
· belangenbehartiging voor de kleine luchtvaart;
· informatieverstrekking over ontwikkelingen bij andere luchthavens;
· de organisatie van excursies naar binnen - en buitenlandse luchthavens;
· meedenken met - en overleg over organisatie stedenreizen naar bijvoorbeeld Barcelona, Rome, Venetië, Berlijn etc. met touroperators zoals de firma Borgeld;
· GAE meer bezoekersvriendelijk maken en streven naar aanleg van een dakterras met uitzicht op de luchthaven;
· inzetten voor het realiseren van een volgend vliegfeest op GAE;
· ook na de baanverlenging positief betrokken blijven bij GAE.