De donateursbijeenkomst 2011 op dinsdagavond 5 april
Er waren meer dan driehonderd mensen aanwezig. Geweldig. Onze voorzitter, Cor Zijderveld, blikte terug op het afgelopen seizoen, waarin onder andere een bezoek werd gebracht aan de KLS. Een bijzonder geslaagd uitstapje waar veel belangstelling voor was. Het convenant (men wilde graag tot overeenstemming komen met alle partijen, ook de tegenstanders inzake de baanverlenging) is helaas gestrand. Nu is er gekozen voor een zogenaamd omgevingsplatform. Een eerste bijeenkomst is geweest, de tegenstanders, verenigd in VOLE, waren er niet bij.
Luchthavendirecteur, Jos Hillen, gaf vervolgens informatie over de stand van zaken inzake de baanverlenging. De aanbesteding is begonnen, men zou in principe in oktober aan het werk kunnen, maar het wachten is op een beslissing van de Raad van State, die maar op zich laat wachten. Hillen vroeg zich openlijk af, wat te doen in geval de baanverlening niet doorgaat. Het zou heel slecht zijn voor de luchthaven, in ieder geval zou het betekenen dat vliegmaatschappijen als Ryan Air Eelde links laten liggen. Het exploitatietekort zou er zeker niet beter op worden. ‘Maar,’ zei Hillen, ‘wij geloven in de luchthaven en in de markt. Groningen Airport Eelde is een regionale luchthaven van nationaal belang, volgens de Luchtvaartnota.’
Nieuw zijn overigens wel een lijndienst naar Malaga (2 x per week) en rechtstreekse vluchten naar Antalya door Corendon.
Vervolgens was het woord aan de heer Ronald Dirksen, directeur van Dura Vermeer Ruimtelijke Ontwikkeling BV. De baanverlenging zal worden uitgevoerd door de bedrijvencombinatie Dura Vermeer en Imtech Infra. Deze bedrijven werken al geruime tijd samen op luchthavens. Dura Vermeer verzorgt daarbij het civieltechnische deel (grondwerk, rioleringen, verhardingen) en Imtech Infra de installaties: Duurzaamheid staat daarbij centraal! De bouwcombinatie ontwerpt, bouwt, financiert en verzorgt voor de komende 10 jaar de verlengde start/landingsbaan. De duurzaamheid zit ‘m in de deklaag, waarin geen teer is gebruikt, er vindt geen grondtransport plaats en er wordt met LED-verlichting gewerkt. De bouwplaats draait op windenergie. Tevens vindt er natuurcompensatie plaats en wordt er 5.5 hectare bos gecompenseerd. Om dit laatste te symboliseren kreeg iedere bezoeker na afloop van de bijeenkomst eenzelfde soort boompje mee naar huis als ook aangeplant zullen worden ter compensatie van de natuur.
Men is van plan veel met de mensen in de omgeving te communiceren. Openheid is het trefwoord.
Na de pauze volgde een concert door Operettevereniging ADO uit Eelde-Paterswolde. ADO is opgericht in 1926 en viert dit jaar haar 85-jarig jubileum. Aanvankelijk was ADO een zangvereniging. Sinds de vijftiger jaren zijn door ADO regelmatig operettes voor het voetlicht gebracht. Sinds de negentiger jaren worden de operettes door ADO opgevoerd in een viertal noordelijke theaters. De decors en de kostuums voor de voorstellingen worden in eigen beheer gemaakt. De duizenden kostuums zijn ondergebracht in ADO's Kledingverhuurcentrum. In 2001 werd ADO onderscheiden met de Koninklijke Erepenning. Speciaal voor dit concert had ADO het nummer "Der Fliegermarsch" uit de operette "Der fliegende Rittmeister" ingestudeerd .
Luchthavendirecteur, Jos Hillen, gaf vervolgens informatie over de stand van zaken inzake de baanverlenging. De aanbesteding is begonnen, men zou in principe in oktober aan het werk kunnen, maar het wachten is op een beslissing van de Raad van State, die maar op zich laat wachten. Hillen vroeg zich openlijk af, wat te doen in geval de baanverlening niet doorgaat. Het zou heel slecht zijn voor de luchthaven, in ieder geval zou het betekenen dat vliegmaatschappijen als Ryan Air Eelde links laten liggen. Het exploitatietekort zou er zeker niet beter op worden. ‘Maar,’ zei Hillen, ‘wij geloven in de luchthaven en in de markt. Groningen Airport Eelde is een regionale luchthaven van nationaal belang, volgens de Luchtvaartnota.’
Nieuw zijn overigens wel een lijndienst naar Malaga (2 x per week) en rechtstreekse vluchten naar Antalya door Corendon.
Vervolgens was het woord aan de heer Ronald Dirksen, directeur van Dura Vermeer Ruimtelijke Ontwikkeling BV. De baanverlenging zal worden uitgevoerd door de bedrijvencombinatie Dura Vermeer en Imtech Infra. Deze bedrijven werken al geruime tijd samen op luchthavens. Dura Vermeer verzorgt daarbij het civieltechnische deel (grondwerk, rioleringen, verhardingen) en Imtech Infra de installaties: Duurzaamheid staat daarbij centraal! De bouwcombinatie ontwerpt, bouwt, financiert en verzorgt voor de komende 10 jaar de verlengde start/landingsbaan. De duurzaamheid zit ‘m in de deklaag, waarin geen teer is gebruikt, er vindt geen grondtransport plaats en er wordt met LED-verlichting gewerkt. De bouwplaats draait op windenergie. Tevens vindt er natuurcompensatie plaats en wordt er 5.5 hectare bos gecompenseerd. Om dit laatste te symboliseren kreeg iedere bezoeker na afloop van de bijeenkomst eenzelfde soort boompje mee naar huis als ook aangeplant zullen worden ter compensatie van de natuur.
Men is van plan veel met de mensen in de omgeving te communiceren. Openheid is het trefwoord.
Na de pauze volgde een concert door Operettevereniging ADO uit Eelde-Paterswolde. ADO is opgericht in 1926 en viert dit jaar haar 85-jarig jubileum. Aanvankelijk was ADO een zangvereniging. Sinds de vijftiger jaren zijn door ADO regelmatig operettes voor het voetlicht gebracht. Sinds de negentiger jaren worden de operettes door ADO opgevoerd in een viertal noordelijke theaters. De decors en de kostuums voor de voorstellingen worden in eigen beheer gemaakt. De duizenden kostuums zijn ondergebracht in ADO's Kledingverhuurcentrum. In 2001 werd ADO onderscheiden met de Koninklijke Erepenning. Speciaal voor dit concert had ADO het nummer "Der Fliegermarsch" uit de operette "Der fliegende Rittmeister" ingestudeerd .