Vergroening luchthavenactiviteiten
De luchthaven bereidt zich voor op de sprong naar een nieuw tijdperk met onder andere meer vluchten, nieuwe bestemmingen en nieuwe bedrijvigheid. Bij al deze toekomstplannen speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Wel moeten we realistische blijven, want echt duurzame luchtvaart bestaat vooralsnog niet. Vliegen gaat nog altijd gepaard met belasting van het milieu. Toch ambieert de luchthaven om de belasting van haar activiteiten zo gering mogelijk te laten zijn.
Een project waar Groningen Airport Eelde momenteel aan werkt is het invoeren van glijvluchten. Die kunnen een aanzienlijke reductie van geluid en brandstofverbruik bewerkstelligen. Tevens leveren glijvluchten een bijdrage aan daling van de uitstoot van CO2. Op Schiphol zijn reeds goede ervaringen opgedaan met deze innovatieve benadering van luchtvaart. Ook bestudeert Eelde de mogelijkheid van gebruik van losse energiezuinige aggregaten op biobrandstof. Die kunnen de veelal lawaaiige en niet al te energiezuinige aggregaten vervangen die vliegtuigen zelf aan boord hebben.
Groningen Airport Eelde streeft er tevens naar om de aanleg van de nieuwe baan zo milieuvriendelijk uit te voeren. Zo zijn er reeds duurzame bomen aangeplant die de eigenschap hebben dat ze NOx en fijnstof afvangen. Deze aanplant compenseert alvast de bomen die in de toekomst zullen verdwijnen als de baan wordt verlengd. Deze compensatiemaatregel is een onderdeel van het totale ontwerp van aannemerscombinatie P.A.S.E. die de baan, na een positieve uitspraak van de Raad van State, zal verlengen.Met P.A.S.E. zijn tevens afspraken gemaakt over energie- en materiaalgebruik, (geluids)belasting van de omgeving, milieucompensatie en CO2-uitstoot. Op de nieuwe start- en landingsbaan wordt de deklaag bijvoorbeeld niet van teer gemaakt, maar aangelegd met steenmastiek-asfalt, een speciaal soort open asfalt beton, met zeer duurzame eigenschappen. Eelde is dan de eerste luchthaven binnen Nederland met een baan met een dergelijke toplaag. De nieuwe baan wordt ook niet opgehoogd met zand, maar met bodemas afkomstig uit een recyclinginstallatie voor huisvuil. Daarmee draagt Eelde bij aan het geven van een zinvolle bouwbestemming van afval.
Een project waar Groningen Airport Eelde momenteel aan werkt is het invoeren van glijvluchten. Die kunnen een aanzienlijke reductie van geluid en brandstofverbruik bewerkstelligen. Tevens leveren glijvluchten een bijdrage aan daling van de uitstoot van CO2. Op Schiphol zijn reeds goede ervaringen opgedaan met deze innovatieve benadering van luchtvaart. Ook bestudeert Eelde de mogelijkheid van gebruik van losse energiezuinige aggregaten op biobrandstof. Die kunnen de veelal lawaaiige en niet al te energiezuinige aggregaten vervangen die vliegtuigen zelf aan boord hebben.
Groningen Airport Eelde streeft er tevens naar om de aanleg van de nieuwe baan zo milieuvriendelijk uit te voeren. Zo zijn er reeds duurzame bomen aangeplant die de eigenschap hebben dat ze NOx en fijnstof afvangen. Deze aanplant compenseert alvast de bomen die in de toekomst zullen verdwijnen als de baan wordt verlengd. Deze compensatiemaatregel is een onderdeel van het totale ontwerp van aannemerscombinatie P.A.S.E. die de baan, na een positieve uitspraak van de Raad van State, zal verlengen.Met P.A.S.E. zijn tevens afspraken gemaakt over energie- en materiaalgebruik, (geluids)belasting van de omgeving, milieucompensatie en CO2-uitstoot. Op de nieuwe start- en landingsbaan wordt de deklaag bijvoorbeeld niet van teer gemaakt, maar aangelegd met steenmastiek-asfalt, een speciaal soort open asfalt beton, met zeer duurzame eigenschappen. Eelde is dan de eerste luchthaven binnen Nederland met een baan met een dergelijke toplaag. De nieuwe baan wordt ook niet opgehoogd met zand, maar met bodemas afkomstig uit een recyclinginstallatie voor huisvuil. Daarmee draagt Eelde bij aan het geven van een zinvolle bouwbestemming van afval.