Onderwerp VOLE.
18 januari 2012
Geachte bestuurders,
Mijn vraag aan U is of u als bestuurders VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde) nog wel serieus kunt nemen gezien hun steeds wisselende aanvallen tegen het vliegveld Eelde, waarbij oude bezwaren die al afgewikkeld zijn steeds weer in nieuw daglicht gesteld worden. Ook wekt VOLE de indruk méér kennis van zaken te hebben over een bedrijfsexploitatie dan de bestuurders van zowel Provincies als de Gemeenten inclusief het ambtenarenapparaat. Als redelijk succesvolle ex-ondernemer constateer ik alleen maar dat het vliegveld kapitalen verloren heeft aan de onterecht ingezette rechtszaken door VOLE, met als gevolg jarenlange vertragingen in de positieve ontwikkelingen van het vliegveld. Daarnaast is het ondermijnend aan de democratie (zie bijlage)
Dat het Dagblad van het Noorden deze club ondersteunt met eenzijdige informatie, en alleen maar stukken wil plaatsen die VOLE goedgezind zijn, is een bedrieglijke voorstelling van zaken richting de burgers en bestuurders en veroorzaakt schade en onrechtvaardigheid tegenover mensen die democratisch gekozen hebben voor verlengging van de startbaan. Want slechts daar gaat het over, bovendien is de exploitatie iets van het bedrijf zelf. Mijn verzoek is dan ook om de bezwaren van VOLE te negeren en naast u neer te leggen, en slechts alleen met het bestuur van het vliegveld te gaan onderhandelen en de bemoeizucht van VOLE niet op prijs te stellen. De inzet van VOLE was immers alleen tegen geluidsoverlast, meer niet. Alle andere rechtszaken hebben ze inmiddels verloren, wat toch mede enkele redenen voor bestuurders zouden moeten zijn om VOLE niet serieus meer te nemen.
Een groep Eeldenaren is de discussie over de baanverlenging van Groningen Airport Eelde inmiddels spuugzat. Daarom namen zij het initiatief tot een ludieke actie. Borden met de tekst 'aanvliegroute vleermuizen' en een verbodsbord met daarop een vleermuis werden langs de Burgemeester Legroweg geplaatst. Hiermee reageren de Eeldenaren op de argumenten die VOLE aanvoert om de baanverlenging tegen te houden. ”We zijn er schijtziek van”, aldus een van de initiatiefnemers.
Bijlage
Eelde, als onze democratie zo werkt kun je het wel afschaffen
Want er komen een paar mensen uit het westen te wonen in Eelde, en die maken later bezwaar tegen verlenging van de startbaan. Er worden klachten ingediend, zelfs vele honderden van één persoon, en ze zoeken steun met het oprichten van een bezwarenclub. Als dat niet goed genoeg is beginnen ze milieu- en natuurverenigingen erbij te halen, en de zeldzaamste wezens worden dan opgesomd (vleermuizen bijvoorbeeld). Als dat nog niet genoeg is halen ze nog even een zaak uit het verleden er bij, geld van de overheid, waar ze in het verleden nooit tegen hadden geprotesteerd. En dat wordt allemaal veroorzaakt doordat er een paar westerlingen, die hier zo graag wilden wonen, deze zaak uit eigen belang opgestart hebben.
De meerderheid van de autochtone bewoners is voor verlenging van de baan en vindt ook de economische ontwikkelingen die dit met zich mee kan brengen uitstekend. Overheid en semi-overheden ondersteunen het plan ook en er wordt geld geïnvesteerd in het Noorden.
Je zou toch denken dat onze democratie bepaalt wat de meerderheid graag wil, en dat nu de rechten van de meerderheid in het geding komen. Nu ben je nog even afhankelijk van wat de Raad van State beslist op een ander nieuw ingebracht onderwerp en de dreiging met vleermuizen is ook al weer in beeld. Waarbij geen rekening gehouden wordt met het feit dat vleermuizen een winterslaap houden, alleen in schemerlicht of in de nacht vliegen.
De vleermuizen zenden namelijk ultrasone geluiden uit die op een prooi weerkaatsen en weer opgevangen worden. Zo kan de vleermuis de afstand tot zijn prooi en omgeving inschatten en vliegt hij opmerkelijk veilig. Vleermuizen kunnen in het stikdonker door een kamer vliegen waarin zeer dunne draden gespannen zijn, zonder deze te raken. Ze zullen vliegtuigen ook ontwijken.
Worden de belangen van het noorden nog niet genoeg geschaad door het wegvallen van de hogesnelheidstrein en nu het gekissebis naar wie en waar het geld heen gaat. Terwijl wij als noorderlingen in meerderheid ook hier achterstonden, en er in het verleden duidelijke afspraken over gemaakt zijn. Is dat nu onze democratie. Het overal ongepast misbruik maken van regelgeving door middel van rechtszaken, milieu- en natuurregels. Het is ongepast dit enkel en alleen te doen uit eigenbelang, andere soms naïeve mensen in te zetten en daarmede anderen en onze economie schade toe te brengen, zeker als je slechts een minderheid vormt.
In een waardige democratie dient het volk en de bestuurders alle macht toe te kennen aan de meerderheid en niet aan een minderheid.
*
De heer R. van der Sluis (74) is een gepensioneerde zelfstandige ondernemer, die in het verleden veel producties in andere landen liet vervaardigen en de goederen binnen liet vliegen op Luchthaven Eelde. Daarnaast is hij projectontwikkelaar van woningen en bedrijfspanden in het noorden. Van der Sluis is van mening dat Groningen Airport Eelde een uitstekende luchthaven is en ziet de noodzaak van het verlengen van de startbaan in, al was het maar als een vorm van “extra” veiligheid voor passagiersvluchten. Van der Sluis: ‘Uiteraard gaan wij indien mogelijk altijd vanaf Eelde naar ons vakantieadres en vinden de luchthaven een uitstekend vetrekpunt. Het zou ons een prettig gevoel geven als wij terugkomend op Eelde een veilige luchthaven aantreffen.’ Van der Sluis is ex-raadslid. ‘Wij waren altijd bezig met veilig voorzieningen voor onze inwoners en dat blijft je nadien altijd bezighouden. Een veilige luchthaven is van groot belang. Bij calamiteiten zou het wel eens mensenlevens kunnen redden.’