Zeer geslaagde donateursavond van de ‘Vrienden’ Historische vereniging Ol Eel schetst geschiedenis vliegveld Eelde van 1931 tot 1951
29 mei 2013 De traditionele donateursavond van de ‘Vrienden van Groningen Airport Eelde’ was met ruim 150 bezoekers weer drukbezocht. Ietsje minder mensen dan vorig jaar, maar wellicht hing dit samen met het programma waarin ditmaal geen muzikale noot zat maar een presentatie van de historische vereniging Ol Eel die de geschiedenis van het vliegveld van 1931 tot 1951 schetste. Wellicht waren er ook mensen die dachten, de baanverlenging is rond, ik hoef niet meer te komen. De stichting Vrienden GAE gaat echter gewoon door. Zoals voorzitter Cor Zijderveld in zijn speech zei: ‘Het doel van de Vrienden is het verspreiden van positieve berichtgeving over de luchthaven en tegenwicht bieden tegen negatieve uitingen. Onze ‘tegenstander’ VOLE (de club die decennia lang de baanverlenging wist tegen te houden) heeft besloten door te gaan, wij gaan ook door. En dat heeft zeker zin, want wij zorgen met z’n allen voor draagvlak in de maatschappij voor de luchthaven.’
Cor Zijderveld stelde de nieuwe administrateur van de Vrienden voor, Evert Bosscher die er voor zal zorgen dat de administratie gesmeerd verloopt. Daarnaast roemde hij het promotieteam dat het afgelopen jaar weer enthousiast tijdens bepaalde gelegenheden acte de présence gaf. Uiteraard passeerden de feestelijkheden rond de baanverlenging de revue en stond de voorzitter stil bij wijlen Janny Buring wier inzet voor de Vrienden hij prees en die door de luchthaven geëerd wordt met een bankje. Op een mooie plek naast baan 23 / 05 staat een bankje (met plaquette) ter nagedachtenis aan Janny Buring die in 2007 overleed.
Marco van de Kreeke
De nieuwe directeur van de luchthaven, Marco van de Kreeke, vertelde over de baanverlenging die nu helemaal gerealiseerd is. En hij schetste een beeld van de toekomstverwachtingen van de luchthaven. Het hele proces rond de baanverlenging werd in beeld gebracht in een prachtige film gemaakt door Andre Buurma van Moomba media.
‘De luchthaven biedt meerwaarde voor Noord-Nederland,’ aldus Van de Kreeke. ‘Er zullen meer chartervluchten komen, naar meer bestemming over grotere afstanden. De groei van low cost carriers zal zeker doorgaan. Niet van de ene op de andere dag maar de ontwikkeling in de luchtvaart, ook internationaal, is zodanig dat we de toekomst best rooskleurig tegemoet mogen zien.’ Wat het vrachtverkeer betreft was de directeur minder optimistisch. ‘De vrachtvervoerders kiezen toch bij voorkeur voor vervoer vanaf een grote internationale luchthaven, dus Schiphol. Het is heel moeilijk hen hier naar toe te krijgen.’
Groningen Airport Eelde bedient een regio van zo’n 1,5 miljoen mensen. ‘En dat is statistisch en op internationale schaal gezien helemaal niet zo weinig. Wij hebben onderzoek gedaan en weten zo langzamerhand alles over onze doelgroep. Die 1,5 miljoen mensen boeken jaarlijks tezamen 2,3 miljoen vluchten. Dat biedt perspectief.’
De secretaris van de Vrienden, Gijs Schilthuis werd door Van de Kreeke nog even extra in het zonnetje gezet omdat hij heel veel voor de stichting en de luchthaven heeft gedaan, niet alleen als secretaris (hij is de man die echt alles weet over de Vrienden) maar ook vanwege de vele lezingen die hij her en der over de luchthaven geeft. Jammer genoeg heeft Schilthuis te kennen gegeven juist die laatste activiteit langzaam te willen afbouwen.
Uit handen van Gijs Schilthuis en Martin van Koldam (werkzaam bij de Kamer van Koophandel in Groningen) ontving de directeur van de luchthaven een mooi schilderij, voorstellende de luchthaven, dat in 1975 werd geschilderd door Ruurd Elzer, (1915 – 1995) lid van de beroemde Groninger schildersgroep De Ploeg. Het is een mooi impressionistisch schilderij dat door de familie van Koldam aan de luchthaven werd geschonken.
Stichting Ol Eel
Na de pauze vertelde Henrik Cazemier van de historische vereniging Ol Eel over de historie van de luchthaven. Hij schetste de geschiedenis van 1931 to 1951, waarbij uiteraard de oorlogsjaren (40/45) centraal stonden. Een boeiend verhaal niet in het minst vanwege de vele unieke foto’s die hij projecteerde.